Er wordt ook door sommigen beweerd dat dit vliegplein werd gebruikt door Duitse Fokkers. Dit wordt echter door de ene bevestigd, door de andere ontkend. In elk geval was het vliegveld vrij vervaarlijk wegens de losse zandgrond zodat meerdere vliegtuigen bij het landen hier wel over kop gingen.
Er zijn nog nauwelijks restanten van structuren van dit vliegveld terug te vinden daar het totaal is opgegaan in een verkaveling.
Na 1918 werd op de kop van de Vliegpleinkouterstraat een zuil opgericht bestaande uit een in bakstenen uitgemetste voet met herdenkingsplaat en een sokkel die was opgetrokken van een pilaar van een in de westhoek vernielde kerk. Bij aanvang van de Duitse inval in de meidagen '40 werd de tekst op de zuil vernietigd omdat men vreesde dat deze wel eens in het verkeerde keelgat zou kunnen schieten op het moment dat Duitse troepen hem zouden weten te ontcijferen. Er stond namelijk op "Hier was het vliegplein van den Duitschen Vijand 1914 - 1918 Drongen". In 1958 bij de eerste verkavelingen, werd ook de zuil definitief uit het zicht verwijderd en verhuisd naar het Sint Lucasinstituut.
Buiten een enkele straatnaam zoals Vliegpleinkouter, zijn er nog nauwelijks restanten die aan dit vroegere vliegveld herinneren, terug te vinden. Toch is er hierop één uitzondering. Zo liggen er nog altijd restanten van een vernielde bunker in de voortuin van een woning langs de Verschansingsstraat. De woning staat wel degelijk gebouwd op terreinen die vroeger tot het vliegveld behoorden. Zie hiervoor deze aparte link met meer foto's van deze grotendeels vernielde bunker. Deze bunker zou bij het verlaten van het vliegveld door de Duitsers zijn opgeblazen met springstoffen.
In 1920 werd net zoals bij alle andere hier besproken vliegvelden op Sint Denijs Westrem na de meeste infrastructuur van het toenmalige vliegveld gesloopt. Het terrein had al elke activiteit als luchthaven verloren direct na het vertrek van de Duitsers.
De terreinen van het vliegveld gingen al vrij snel weer over in landbouwgronden en een gedeelte ervan werd trouwens ook ontzaveld. Dit verklaart dat d'Hoogte zeker niet meer zo hoog ligt als dit vroeger het geval was en er zelfs heden dieper gelegen stukken terug te vinden zijn.
Tijdens de Duitse bezetting in de jaren '40 bleek de teruggekomen bezetter enkel nog interesse te hebben in het vliegveld van Sint Denijs Westrem. Er is nog heel kortstondig een poging ondernomen ook Mariakerke opnieuw in gebruik te stellen maar de definitieve heropstart van dit hulpvliegplein werd al evensnel afgebouwd nadat een van de eerste vliegtuigen die hier poogde te landen met zijn wielen in een greppel terrecht kwam en over kop ging. De beperkte activiteiten die toen hier zouden worden gedaan, werden al snel overngenomen door Sint Denijs Westrem en Mariakerke werd nooit op een deftige manier hieropgestart.. |